مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
ب: اجمالی از آثار پربرکتبعثت پیامبر اکرم (ص) چنانکه حضرت امیرمؤمنان (ع) میفرماید: «فانظروا الی مواقع نعم الله علیهم حین بعث الیهم رسولا . فعقد بملته طاعتهم . و جمع علی دعوته الفتهم، کیف نشرت النعمة علیهم جناح کرامتها و اسالت لهم جداول نعمتها والتفت الملة بهم فی عوائد برکتها فاصبحوا فی نعمتها غرقین . و فی خصرة عیشها فکهین . قد تربعت الامور بهم فی ظل سلطان قاهر . و آوتهم الحال الی کنف عز غالب، و تعطفت الامور علیهم فی ذری ملک ثابت . فهم حکام علی العالمین و ملوک فی اطراف الارضین یملکون الامور علی من کان یملکها علیهم، و یمضون الاحکام فیمن کان یمضیها فیهم لاتغمزلهم قناة و لا تقرع لهم صفاة; (3) حال به نعمتهای بزرگ الهی که به هنگامه بعثت پیامبر اسلام (ص) بر آنان فروریختبنگرید . که چگونه اطاعت آنان را دین خود پیوند داد . و با دعوتش آنها را به وحدت رساند . چگونه نعمتهای الهی بالهای کرامتخود را بر آنان گستراند و جویبارهای آسایش و رفاه برایشان روان ساخت و تمام برکات آیین حق، آنها را در بر گرفت در میان نعمتها غرق شدند و در خرمی زندگانی شادمان . امور اجتماعی آنان در سایه حکومت اسلام استوار شد . در پرتو عزتی پایدار آرام یافتند و به حکومتی پایدار رسیدند . آنگاه آنان حاکم و زمامدار جهان شدند و سلاطین روی زمین گردیدند و فرمانروای کسانی شدند که در گذشته حاکم بودند و قوانین الهی را بر کسانی اجرا میکردند که مجریان احکام بودند و در گذشته کسی قدرت درهم شکستن نیروی آنان را نداشت و هیچ کس خیال مبارزه با آنان را در سر نمیپروراند .» ج: شمهای از حالات فرصت طلبان عصر پیامبر اکرم (ص) چنانکه امام علی (ع) میفرماید: «فاراد قومنا قتل نبینا واجتیاح اصلنا و هموا بنا الهموم و فعلوا بنا الافاعیل و منعونا العذب واحلسونا الخوف واضطرونا الی جبل وعر واوقدوا لنا نارالحرب فعزم الله لنا علی الذب عن حوزته والرمی من وراء حرمته; (4) خویشاوندان ما از قریش میخواستند پیامبرمان (ص) را بکشند و ریشه ما را درآورند و در این راه اندیشهها از سر گذراندند و هرچه خواستند نسبتبه ما انجام دادند . و زندگی خوش را از ما سلب کردند . و با ترس و وحشتبه هم آمیختند و ما را به پیمودن کوههای صعب العبور مجبور کردند و برای ما آتش جنگ افروختند . اما خدا خواست که ما پاسدار دین او باشیم و شر آنان را از حریم دین بازداریم . آنان منتظر رحلت پیامبر بودند تا بتوانند به مطامع نفسانی خود دستیازند . چنانکه امام علی (ع) خطاب به برادرش عقیل نوشتند: «فدع عنک قریشا و ترکاضهم فی الضلال و تجوالهم فی الشقاق و جماحهم فی التیه، فانهم قد اجمعوا علی حربی کاجماعهم علی حرب رسول الله (ص) قبلی . . . ; (5) قریش را بگذار تا در گمراهی بتازند و در جدایی سرگردان باشند . و با سرکشی و دشمنی زندگی کنند همانا آنان در جنگ با من متحد شدند آنگونه که پیش از من در نبرد با رسول خدا (ص) هماهنگ بودند .» البته بیانات پیامبراکرم (ص) در حق امیرالمؤمنین و در راس آنها در غدیر خم توانسته بود از شدت و حدت آن بکاهد . چنانکه حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: «. . . کانکم لم تعلموا ما قال یوم غدیر خم، والله لقد عقد له (علی علیهالسلام) یومئذ الولاء لیقطع منکم بذلک منها الرجاء . . . ; (6) گویا از آن چه رسول خدا (ص) در روز غدیر خم فرمود، آگاهی ندارید؟ سوگند بخدا که ایشان در آن روز ولایت و رهبری امام علی (ع) را مطرح کردو از مردم بیعت گرفت تا امید شما فرصت طلبان تشنه قدرت را قطع نماید .» گروهی نیز توان و توفیق معرفت پیامبر و حکومتحضرتش را پیدا نکرده بودند . چنانکه خداوند متعال میفرماید: «قالت الاعراب آمنا، قل لم تؤمنوا ولکن قولوا اسلمنا و لما یدخل الایمان فی قلوبکم» . (7) د: شرایط حاد و تاسف بار بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) «. . . حتی رایت راجعة الناس قد رجعت عن الاسلام، یدعون الی محق دین محمد (ص) فخشیت ان لم انصر الاسلام و اهله ان اری فیه ثلما او هدما تکون المصیبة به اعظم من ولایتکم . . . ; (8) تا آنجا که دیدم گروهی از اسلام بازگشته، میخواهند دین محمد (ص) را نابود سازند . پس ترسیدم که اگر اسلام و طرفدارانش را یاری نکنم، رخنهای در آن بینم یا شاهد نابودی آن باشم که مصیبت آن بر من سختتر از رها کردن حکومتبر شماست .» پیامدهای رحلت از زبان حضرت زهرا (س) او که خلیفه اول در جمع مردم مدینه دربارهاش چنین گفته است: انت معدن الحکمة و موطن الهدی و الرحمة و رکن الدین و عین الحجة است . (12) و حتی عائشه نیز گفته است: «ما رایت احدا کان اصدق لهجة من فاطمة الا ان یکون الذی ولدها» . (13) او که هم مردمان مکه و مدینه را دیده و هم شاهد حیات پیامبر اکرم (ص) بوده و هم در کنار پیامبر و حضرت امیر (ع) حوادث ریز و درشت عصر نبوت و روزهای بعد از رحلت و حوادث تلخ و دردناک آن ایام کوتاه را به دقت زیر نظر داشته است . آری او میتواند پیامدهای تاسف بار رحلت پیامبر را خوب بیان کند . در اینجا به مواردی از آنها میپردازیم: آن حضرت سلام الله علیها در خطبه فدکیه (14) و خطبهای که بعدا در جمع زنان مدینه که به عیادت ایشان آمده بودند (15) ایراد فرمودهاند . پیامدهای رحلت پیامبر را بیان میکنند از جمله آنها عبارتند از : 1 . ایجاد ضعف و سستی در میان مردم . استومع وهنه «یا وهیه» . (16) حضرت در خطبهای که در حضور زنان مدینه که به عیادت ایشان آمده بودند نیز این امر را تذکر دادند و با تاسف فرمودند: «فقبحا لفلول الحد واللعب بعد الجد وقرع الصفاة; (17) چه زشت استسستی و بازیچه بودن مردانتان پس از آن همه تلاش و کوشش .» 2 . تفرقه و اختلاف بوجود آمد . «استنهر فتقه وانفتق رتقه; (18) تشتت و پراکندگی گسترش یافت . و وحدت و همدلی از هم گسست .» استنهر از نهر به معنای وسعت و زیادی است، فتق به معنای جدایی و پاره پاره شدن است . انفتق از انفتاق یعنی شکافتن و رتق هم به معنای همبستگی و اتحاد است . در قرآن کریم نیز آمده است که: «ان السموات والارض کانتا رتقا ففتقناهما; (19) (آیا کافران ندیدند) که آسمانها و زمین به هم پیوسته بودند و ما آنها را از یکدیگر باز کردیم .» 3 . امید و آرزوهای مسلمانان به نا امیدی تبدیل شد آنان که به پیامبر اکرم (ص) و احکام عالیه اسلام ناب حضرتش دلخوش کرده بودند از نعمت دین الهی و حکومت اسلامی بهرهمند گشته بودند . اکنون با دیدن حوادث بعد از آن حضرت مایوس شده و امیدشان به یاس مبدل گشت . «واکدت الامال» . (20) 4 . به حریم پیامبر بیحرمتی شد . «اضیع الحریم و ازیلت الحرمة عند مماته; (21) هنوز جسد مبارک پیامبر بر زمین است . در اجتماع سقیفه (22) بدون نظرخواهی از خاندان پیامبر به تعیین جانشین برای آن حضرت میپردازند . و حق اهل بیتحضرتش را ضایع میکنند . چنانکه حضرت امام علی (ع) میفرمایند: فوالله ما کان یلقی فی روعی، و لا یخطر ببالی ان العرب تزعج هذا الامر من بعده (ص) عن اهل بیته و لا انهم منحوه عنی من بعده; (23) به خدا سوگند نه در فکرم میگذشت و نه در خاطرم میآمد که عرب خلافت را پس از رسول خدا از اهل بیت او بگرداند . یا مرا پس از وی از عهده دار شدن حکومتباز دارند .» و حتی در لحظات واپسین عمر حضرت و هنگام رحلت ایشان، هنگامی که قلم و لوحی طلب فرمودند به آن حضرت بیحرمتی کردند و ندای فانه یهجر سر دادند (24) و مدتی هم از رحلتحضرت نگذشت که به درب خانه تنها یادگارش آمدند و چه بیحرمتیها که نکردند . چنانکه حضرت زهرا فرمود: یا ابتاه یا رسول الله هکذا کان یفعل بحبیبتک وابنتک . . . (25) یا ابتاه یا رسول الله ماذا لقینا بعدک من ابن الخطاب وابن ابی قحافة (26) بابا ای رسول خدا پس از تو از دست زاده خطاب و زاده ابی قحافه چه بر سر ما آمد . (27) 5 . خط نفاق و دورویی آشکار شد «ظهر فیکم حسکة النفاق» . (28) حضرت در جای دیگری از همین خطبه، با کنایه زیبایی به این نفاق افکنی پرداخته است و فرموده است: «تشربون حسوا فی ارتغاء و تمشون لاهله و ولده فی الخمر والضراء و نصبر منکم علی مثل حز المدی، و وخز السنان فی الحبشاء; (29) شیر را اندک اندک با آب ممزوج نمودید و به بهانه این که آب مینوشید، شیر را خوردید . کنایه از نفاق است که تظاهر به عملی میشود که در واقع خلاف آن است (30) و برای نابودی اهل بیت او در پشت تپهها و درختان کمین کردید . و ما بر این رفتار شما که مانند بریدن کارد و فروبردن نیزه در شکم، دردآور و کشنده است صبر میکنیم .» 6 . دین و معنویت کم رنگ شد . «و سمل جلباب الدین» (31) «جلباب» چادر یا عبایی که بدن انسان را میپوشاند، حضرت زهرا (س) تعبیر به جلباب دین فرموده . چون دین نیز تمام زوایای زندگی فردی و اجتماعی انسان را در بر میگیرد، همانگونه که چادر و عباء تمام بدن انسان را در بر میگیرد . (32) و در عبارتی دیگر فرمودهاند: «. . . اطفاء انوار الدین الجلی و اهمال سنن النبی الصفی; (33) به خاموش کردن انوار درخشان دین و بیاهمیت کردن و مهمل گذاردن سنتهای پیامبر برگزیده خدا همت گماردید» 7 . مردم دچار بیتفاوتی شدند حضرت خطاب به انصار که با جان و مال پیامبر را کمک کرده بودند چنین فرمودند: «یا معاشر الفتیة واعضاء الملة، و حضنة الاسلام ما هذه الغمیزة فی حقی والسنة عن ظلامتی; (34) ای گروه جوانمرد، ای بازوان ملت و یاوران اسلام، این غفلت و سستی و ضعف شما در حق من و تغافل و بیتفاوتی و خواب آلودگی درمورد دادخواهی من، چیست؟» 8 . مردم پیمان شکنی کردند فرمودند: «فانی حرتم بعد البیان و اسررتم بعد الاعلان و نکصتم بعد الاقدام; (35) پس چرا بعد از بیان حق حیران و سرگردانید، و بعد از آشکار کردن عقیده پنهان کاری میکنید و بعد از آن پیشگامی و روی آوردن به عقب برگشته پشت نمودهاید .» حضرت زهرا سلام الله علیها، در این فراز به حادثه غدیر اشاره میکند که پیامبر اکرم (ص) آن را برای مردم بیان فرمود و به آنها اعلام کرد و آنان نیز با علی (ع) بیعت کردند . اما اکنون بیعتخود را شکستند . 9 . مردم دچار وسوسههای شیطانی شدند «تستجیبون لهتاف الشیطان الغوی; (36) به شیطان گمراه کننده پاسخ مثبت دادید» و در جای دیگر از خطبه فرمودهاند: «اطلع الشیطان راسه من مغزره هاتفا بکم فالفاکم لدعوته مستجیبین; (37) شیطان سر خود را از مخفیگاه بدرآورد . شما را فراخواند . دید که پاسخگوی دعوت باطل او هستید . . .» «مغزر» یعنی مخفی گاه . در اینجا شیطان به سنگ پشت و خارپشت تشبیه شده است . چون آن هم وقتی دشمن را میبیند، سرش را در لاک خود فرو میبرد . اما وقتی که محیط را بدون خطر احساس کرد، سر خود را بیرون میآورد . شیطان نیز تا وقتی که پیامبراکرم (ص) زنده بودند، سرش را در لاک خود فرو برده بود و جرات نمیکرد خود را نشان دهد . ولی بعد از آن سرش را بیرون آورد و به تحریک مردم پرداخت . (38) 10 - شتاب در شنیدن حرفهای بیهوده و بیاساس «معاشر الناس المسرعة الی قیل الباطل المغضیة علی الفعل القبیح الخاسر; (39) ای گروه مردم که به سوی شنیدن حرفهای بیهوده شتاب میکنید، و کردار زشت زیانبار را نادیده میگیرید .» 11 . نطفه مظاهر فساد روئیدن گرفت در پایان خطبه عیادت خطاب به زنان مهاجر و انصار فرمود: «اما لعمری لقد لقحت فنظرة ریثما تنتج ثم احتلبوا ملء القعب دما عبیطا و ذعافا مبیدا; (40) بجان خودم سوگند نطفه فساد بسته شد، باید انتظار کشید تا کی مرض فساد پیکر جامعه اسلامی را از پای درآورد که پس از این پستان شتر به جای شیر خون بدوشید و زهری که به سرعت هلاک کننده است . 12 . فرصت طلبان به سر کار آمدند حضرت سلام الله علیها در فرازهایی از خطبه فدکیه به گروههای فرصت طلب که منتظر بودند تا بعد از رحلت پیامبر از وقعیتبهره برند پرداخته است . و ویژگیهای آنها را نیز بیان فرموده است . گروههای فرصت طلب الف: گمراهان ساکت و منتظر . «نطق کاظم الغاوین; (41) گمراهان خاموش به سخن درآمدند» اینان که در حیات پیامبر جرات حرف زدن هم نداشتند با رحلت ایشان وارد میدان شدند . کسانی مانند ابوسفیان را میتوان جزو این گروه نام برد . ب: فرومایگان بینام و نشان . «ونبغ خامل الاقلین; (42) آدمهای پست و بیارزش با قدر و منزلتشدند» کسانی که نه از سابقه در دین و نه فداکاری در جنگهای پیامبر برخوردار شدند . به بهانه ترس از فتنه در حالی که بدن پیامبر بر زمین بود در تعیین خلیفه پیامبر مردم را تحریص میکردند . ج . شجاعان و دلاور مردان از اهل باطل . «و هدر فنیق المبطلین; (43) شتر اهل باطل بانگ برآورد و در میدانهای شما به جولان درآمد .» ویژگیهای فرصتطلبان 1 . در ظاهر ساکت و آرام بودند . وادعون فروگذاران . 2 . اهل خوشگذرانی بودند . فاکهون . 3 . راحت طلب و رفاه زده بودند . انتم فی رفاهیة من العیش . 4 . منتظر پیش آمد حوادث برای پیامبر و اهل بیتبودند . تتربصون بنا الدوائر . 5 . اخبار و رویدادها را دنبال میکردند . تتولفون الاخبار . 6 . در جنگها عقب نشینی و یا فرار میکردند . تنکصون عند النزال و تفرون من القتال» (44) میتوان با مطالعه تاریخ به عنوان نمونه ملاحظه کرد که در جنگ احد چه کسانی عقب نشینی کردند و یا فرار کردند و چه کسانی تا آخرین لحظات در کنار پیامبر اکرم (ص) باقی بودند . (45) هرچند ممکن استبا قدری دقت و تامل موارد دیگری از این پیامدهای تاسف بار را از بیانات حضرت زهرا (س) بدست آورد، اما در این نوشتار به همین دوازده مورد اکتفا میشود . متاسفانه جامعه امروز نیز با بعضی این پیامدها گریبانگیر است . امید استبا بهرهگیری از اسلام ناب و مکتب اهل بیت علیهم السلام و توجه به راه و خط امام راحل و منویات مقام معظم رهبری در پیرایش این آفات کوشا باشیم . پینوشتها: 1 . نهج البلاغه (صبحی صالح) خطبه235 . 2 . همان، خ 197 . 3 . همان، خ192، بندهای 98 - 102 . 4 . همان، نامه9 . 5 . همان، نامه36 . 6 . نهج الحیاة فرهنگ سخنان فاطمه علیهاالسلام، 138، حدیث 59 . 7 . حجرات (49) آیه14 . 8 . نهج البلاغه، نامه62 . 9 . بحارالانوار، ج43، ص23، حدیث17 . 10 . الاحتجاج، (اسوه) ج1، ص282 . 11 . همان، 270 . 12 . همان، 277 . 13 . الغدیر (دارالکتب آخوندی) ج2، ص312 . 14 . این خطبه در منابع متعددی آمده است . از جمله: الاحتجاج طبرسی (چاپ اسوه) ج1، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی، ج16، ص211 به بعد . و کتابهای مستقلی نیز در ترجمه و شرح آن نوشته شده است از جمله: درسهایی از خطبه حضرت زهرا، حسینعلی منتظری . شرح خطبه حضرت زهرا در دو جلد . عزالدین حسینی زنجانی، قطرهای از دریا . علی ربانی گلپایگانی . 15 . ر . ک به الاحتجاج، ج1، بحارالانوار، ج43، ص158 به بعد . 16 . الاحتجاج، ج1، ص270 . 17 . همان، ص287 . 18 . همان، ص270 . 19 . انبیاء، 30 . 20 . الاحتجاج، ج1، ص270 . 21 . همان . 22 . درباره سقیفه از جمله ر . ک به شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج2، ص20 - 60 و ج6، صص 5 - 50 . 23 . نهج البلاغه، نامه62 . 24 . الارشاد شیخ مفید، ترجمه آقای رسولی محلاتی چاپ دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ج1، ص250 . 25 . نهج الحیاة فرهنگ سخنان فاطمه سلام الله علیها، 147 . 26 . همان، 250 . 27 . امام علی . عبدالفتاح عبدالمقصود، (ترجمه به فارسی) ج1، ص328 . 28 . الاحتجاج، ج1، ص263 و 264 . 29 . همان، 266 . 30 . ر . ک به قطرهای از دریا، شرح خطبه حضرت زهرا، 126 . 31 . الاحتجاج، ج1، ص264 . 32 . درسهایی از خطبه حضرت زهرا، 118 . 33 . الاحتجاج، ج1، ص266 . 34 . همان، 269 . 35 . همان، 272 . 36 . همان 266 . 37 . همان 264 . 38 . درسهایی از خطبه حضرت زهرا، 120 . 39 . الاحتجاج ج1، ص278 . 40 . همان، 290 . 41 . همان 264 . 42 . همان . 43 . همان . 44 . همان 263 . 45 . ر . ک شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج15، صص20 - 25 . × . در ترجمه عبارات: بیشترین استفاده از ترجمه نهج البلاغه و نهج الحیاة آقای محمد دشتی شده است . نظرات شما عزیزان: [ یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:دخت نبی اکرم در سوگ رحلت پدر عظیم الشان, ] [ 15:57 ] [ اکبر احمدی ]
[
|
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |